Mitä tehokkuus todella on? Näin pääset parhaaseen tulokseen.


Ideologia ”nuku vähemmän ja tee enemmän” on pinnalla. Tehokkuus ja tuottavuus on jotain mitä kaikki haluaa niin työelämässä kuin vapaa-ajalla. Kuinka voin tehostaa tekemistäni työelämässä? Kuinka saada paras mahdollinen irti ystävien tai puolisoni kanssa? Kysymys siis kuulu: kuinka saan mahdollisimman nopeasti parhaat mahdolliset tulokset? 

Vanha sanonta ”ei ole oikotietä onneen”, pitää jälleen paikkansa. Erilaiset superfoodit, pillerit ja meditaatiot voivat varmasti tuoda hetkellistä parannusta, mutta jos perusta ei ole kunnossa, niin tulokset eivät ole pysyviä. Vastaus kysymyksiin löytyy siis joka päiväisitä tavoistamme ja niiden vaikutuksesta hyvinvointiimme ja toimintaamme.

Jos haluamme olla tehokkaita, niin ensin tulee selvittää mistä tehokkuus koostuu. Ensinnäkin, jos haluat olla tehokas, sinun tulee tietää mitä haluat saavuttaa. Tehokkuus alkaa siis tavoitteen tai suunnan asettamisella. Kun päivän tavoite on asetettu, sinun on tärkeää tietää tismalleen mitä sinun tulee tehdä, jotta pääset tavoitteeseen. Sinun tulee siis myös osata priorisoida päivän tehtävät. Mitä organisoidumpi ja selkeämpi suunnitteluvaihe on, sitä helpompi sinun päästä tavoitteisiin. Tutkimusnäyttö osoittaa, että kun tavoitteet ovat sopivan haastavia ja selkeitä, niin ihmiset ovat usein keskittyneempiä ja sitoutuneempi tehtävään, joka mahdollistaa niin sanottua flow-tilaa sekä tehtävästä nauttimista. 

Jos olet luonut päivälle selkeän tavoitteen, sekä tiedät askeleet sinne pääsemiseksi, olet jo hyvässä vauhdissa kohti tehokkuutta. Hyvän suunnittelu lisää mahdollisuuttasi onnistua, joka puolestaan lisää kyvykkyyden tunnettasi, joka johtaa lisääntyneeseen sisäiseen motivaatioon. Sisäisellä motivaatiolla puolestaan on useita positiivisia vaikutuksia sekä hyvinvointiisi että tehokkuuteesi, kuten lisääntynyt luovuus, sinnikkyys ja itsensä toteuttaminen. Aloita aamusi päivän suunnittelulla ja ota pieniä, konkreettisia askelia kohti tavoitettasi. Näin saat positiivisen kierteen liikkeelle jo heti aamusta. Pienet onnistumiset nostavat mielialaasi ja positiivisilla tunteilla on myös todettu olevan vaikutusta tehokkuuteen. Esimerkiksi Lyubomirsky ym. (2005) löysivät yli 275 000 ihmistä koskeneessa meta-analyysissään, että iloiset ihmiset ovat yleensä tehokkaampia, sekä saavat korkeammat arvioinnit työstään, luovuudestaan ja luotettavuudestaan.

Toinen tärkeä aspekti tehokkuudessa on energiatasosi. Jos tunnet olosi väsyneeksi ja löysäksi, niin on hyvin vaikea olla tehokas. Mistä energinen olo rakentuu? Energisyys on suuri kokonaisuus, mutta sen perusta löytyy ravinnossa, liikunnassa, palautumisessa (sis. uni) ja voimavaroissa. Kun laatu ja määrä kohtaavat näissä neljässä osa-alueessa, niin se tulee lisäämään energiatasojasi, hyvinvointiasi ja näin ollen myös tehokkuuttasi.  

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, tekijänä on lisääntyneet häiriöiden määrät. Tutkimuksen4 mukaan puhelimemme värisee jopa alle seitsemän minuutin välein ja näin ollen häiritsee keskittymistämme sekä kuluttaa energiaamme. Häiriötekijöiden on todettu laskevan tehokkuuttamme 20% ja hidastavan ajatteluamme haastavissa tehtävissä lähes 50%5,6.

Kuinka siis parantaa tehokkuutta? Voittavat Tavat -kirja on luotu auttamaan sinua luomaan päivittäisiä tavoitteita, suunnittelemaan ja priorisoimaan arkeasi sekä arvioimaan omaa tekemistäsi. Pysähtymällä ja suunnittelemalla omaa arkeasi, arvioimalla omaa tekemistäsi ja löytämällä itsellesi toimivat voittavat tavat, pystyt vaikuttamaan omaan tehokkuuteesi sekä hyvinvointiisi. Tommy Hellsteniä lainaten.. elämä on paradoksaalista. Enemmän ei ole aina enemmän ja mitä tehokkaampi yrität väkisin vääntämällä olla, sitä kauemmaksi menet. Pidä siis lyhyitä taukoja tekemisessäsi, suunnittele päiväsi, priorisoi tehtäväsi ja arvioi tekemistäsi. Näin pystyt itse vaikuttamaan omaan tekemiseesi. Mieti siis, ohjaatko tällä hetkellä itse elämääsi?

Tehokkuutta arkeesi toivottaa,

Voittavat Tavat Tiimi





LÄHEET

1) Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention. New York: HarperCollins.

2) Deci, E & Ryan, R (1985); Deci, E & Ryan, R (2002)

3) Lyubomirsky ym. (2005)

4) Kleiner Perkins Caufield and Byers's annual Internet Trends report in 2013 (as cited in abcNews, May 29, 2013).

5) https://www.nytimes.com/2013/05/05/opinion/sunday/a-focus-on-distraction.html

6) Lavie, N (2010); Burchard, B. (2017). High performance habits. Hay House.

7) Tossavainen, A., Hietaniemi, J., & Huhtinen, E., (2018). Voittavat tavat – Luo omasi. Fitra