Syy miksi aamulla kannattaa nousta aikaisin


”Early bird gets the worm”, kuuluu klassinen englanninkielinen sanonta. Useat kansainvälisesti urallaan menestyneet ihmiset kertovat olevansa aamuihmisiä ja heräävänsä jopa ennen kello kuutta, omiin aamutoimiinsa. Esimerkiksi Apple :n toimitusjohtaja Tim Cook kertoo heräävänsä jo kello 3:45, jolloin hän lukee sähköpostinsa, tekee aamuliikuntansa ja juo aamukahvinsa ennen töihin menoa. Vastaavast sosiaalisen median jättinimi “Gary V” eli Gary Vaynerchuk kertoo heräävänsä kello kuusi aamulla, jolloin hän käy läpi puhelimensa, katsoo uutiset ja tekee aamuliikuntansa. Miksi sinun siis tulisi herätä aikaisin ja löytää oma aamurutiinisi?

Ensinnäkin täytyy sanoa, että riittävistä yöunista ei kannata tinkiä. Uni on psyykkisen ja fyysisen palautumisen edellytys ja määrittelee tulevan päivän toiminta- ja suorituskyvyn. Ensimmäinen askel tulee siis löytää sopiva rytmi, jolloin saat itsellesi riittävästi unta. Unen määrä voi vaihdella aina kuudesta tunnista yhdeksään tuntiin. Jos haluat siis herätä esimerkiksi tunnin aikaisemmin, on sinun tärkeää varmistaa nukkuvasi riittävästi määrällisesti sekä laadullisesti.

Mitä hyötyä aikaisemmin heräämisestä on? Sinulla on enemmän aikaa omille asioille aamulla. Päivät voivat usein tuntua todella kiireisiltä ja stressaavilta. Jos haluat tehdä itsellesi merkityksellisiä asioita, kuten liikkua tai lukea kannattaa sinun tehdä se jo aamulla. Päivällä ja illalla saatat priorisoida muut asiat niiden edelle ja treeni tai lukeminen jää tekemättä. ”Teen treenin sitten huomenna”, kuulostaako tutulta?  

Sinulla on vähemmän häiriötekijöitä aamulla. Tämä extra tunti on usein rauhallinen ja sinulla on vielä paljon energiaa herättyäsi. Nyt on myös hyvä hetki tehdä luovaa työtä tai hoitaa haastavammat asiat alta pois, joka tulee helpottamaan loppupäivääsi.

Aamulla saat laitettua positiivisen kierteen liikkeelle. Jos aloitat aamusi torkuttamalla viimeiseen asti ja lähtemällä kiireisenä päivääsi, se usein muuttaa koko loppupäiväsi. Jos sen sijaan aloitat päiväsi pienillä onnistumisilla ja itsellesi mukavilla asioilla, saat aikaan positiivisen kierteen, joka tuo energiaa koko loppupäiväksi.

Tahdonvoimasi on parhaimmillaan aamulla. Tahdonvoima on kuin lihas, joka väsyy kulutuksesta. Usein iltapäivisin tahdonvoimasi onkin alhaalla ja saatat sortua tekemään helppoja, mutta itsellesi haitallisia valintoja. Tämän takia aamu on loistavaa aikaa haastamaan itseään esimerkiksi liikunnan tai haastavien työtehtävien parissa.

Mitä sinun siis tulisi tehdä?

Aamurutiinin ei tarvitse olla kuormittava tai haastava. Tärkeintä on, että löydät itsellesi sopivan tavan aloittaa aamusi. Kokoa aamurutiinisi sen mukaan, mikä parhaiten sopii tarpeisiisi. Aamurutiiniisi voi sisältyä esimerkiksi jotain seuraavista:

Liikunta- ja liikkuvuusharjoitus. Liikunnan tarkoitus on saada happipitoinen veri kiertämään koko kehossa päästä varpaisiin. Kevyt hengästyminen aamulla tehostaa hapensaantia ja parantaa keskittymiskykyä päivän aikana edessä olevissa tehtävissä.

Hengitysharjoitus. Syvään hengittämällä aktivoimme laajaa pinta-alaa keuhkoistamme. Sen tarkoituksena on saada enemmän happea kehosi käyttöön, mikä nostaa välittömästi vireystilaasi. Hengitysharjoitukset ovat myös erinomaisia läsnäoloharjoituksia ja niiden on todettu laskevan stressitasoja, vahvistavan vastustuskykyä ja jopa lisäävän onnellisuutta.

Aamurutiinin päätös. Lisäksi kannustamme sinua luomaan aamurutiinillesi sopivan päätöksen. Se voi olla kylmä suihku, jonka jälkeen tiedät takuulla olevasi hereillä, tai päivän tavoitteiden jäsentelyä pöydän ääressä. Tärkeintä on, että yksilöllinen rutiinisi antaa sinulle päivääsi hyvän startin.

Muista, tärkeintä on muutoksen pysyvyys, joten aloita kevyestä, helposti suoritettavasta rutiinista ja laajenna sitä tarvittaessa. Ensimmäisten viikkojen rutiini voi olla vaikkapa joka-aamuinen yhden minuutin venyttelyhetki.

Virkeitä aamuja ja energisiä päiviä toivottaa,

Voittavat Tavat Tiimi




LÄHTEET:


1http://poy.time.com/2012/12/19/runner-up-tim-cook-the-technologist/

2http://www.businessinsider.com/gary-vaynerchuks-morning-routine-2015-3?r=US&IR=T&IR=T

3https://emmaseppala.com/benefits-breathing-scientific-benefits-breathing-infographic/