Voittaminen on epäonnistumisten eliminointia

Kirjoittanut Elias Huhtinen

Tykkäätkö voittamisesta? Totta kai tykkäät, kukapa ei tykkäisi. Joku saattaa sanoa, että ei pidä, mutta pitääkö se todella paikkansa? Kaikki eivät ehkä pidä jostain muusta mikä liittyy voittamiseen, esimerkiksi kilpailemisesta tai häviämisestä. Ja valitettavasti ei voida puhua voittamisesta, jos ei ole mahdollisuutta hävitä! Pitkässä juoksussa mikään, mikä ei vaadi riskinottoa ei ole vaivansa väärti. Vanha sanonta: ”Mitään hyvää ei saa ilmaiseksi” tai ”High risk, high reward” pitää erittäinkin hyvin paikkansa. Mitä suurempi riski/työmäärä – sitä suurempi tyydytys. Mutta kilpailussa on haasteena se, että se nähdään aina ihmisten keskenäisenä kilpailuna eikä sisäisenä. Ja näistä jälkimmäinen on nimenomaan se kenttä, missä omaa toimintaa kannattaa tarkastella kriittisesti ja rehellisesti. 

Voittaminen

Mutta mitä voittaminen oikeastaan on? Se on onnistumista, tavoitteiden täyttymistä ja pieniä asioita, jotka menevät juuri niin kuin toivoit niiden menevän. Otetaanpa tussitaulu esimerkiksi, koska se kuvaa hyvin ihmisen käyttäytymistä näissä tilanteissa. Tyypillisesti kun tulee tilanne, jossa todella tarvitset tussitaulua, tussi on kuivunut ja toimii heikosti. Ja tämä kaikessa yksinkertaisuudessa on hyvin HYVIN turhauttava tilanne. Ja juuri siksi jakaa ihmiset kahtia. Mitä teet? Otat seuraavan tussin ja kokeilet, ehkä se toimii. Mutta mitä teit tussille, joka ei toiminut. Laitatko sen takaisin, jotta seuraava taulua käyttämä ihminen (mahdollisesti sinä itse) kokee tämän arkipäivän maksimaalisen antikliimaksin. Pahimmillaanhan tilanne eskaloituu siihen pisteeseen, että tusseja on kymmenen, mutta niistä mikään ei toimi. Ja uusia tusseja ei hommata, koska vanhoja on jäljellä! Tee hyvä ihminen maailmalle palvelus ja heitä ne roskiin, poista mahdollisuus epäonnistua. Se pakottaa ihmisen, jonka vastuulla on pitää huolta tussitaulusta (mahdollisesti taas sinä itse!) reagoimaan ja ostamaan uusia tusseja. 

Ja miten tämä liittyy yhtään mihinkään? No hyvinkin paljon. Kuivat tussit ovat busseja, joista olet myöhästynyt, petettyjä uudenvuodenlupauksia, käyttämättömiä salikortteja sekä viikon kestäneitä tipattomia tammikuita. Kuivat tussit ovat myös niitä kuuluisia tekosyitä, minkä takia voit jättää itsellesi hyödyllisiä asioita tekemättä. Ja sen sijaan, että poistaisit tekosyyn elämästä, päätät jostain kumman syystä olla hankkiutumasta siitä eroon - yleensä tähän on syynä pelko muutoksesta.
Niin kuin tussista loppuu väri, niin loppuu meistä myös kyky pitää lupauksemme puhtaalla sisulla ja tahdonvoimalla. Ja juuri siksi ne tilanteet, missä polvet meinaavat notkahtaa pitää heittää roskiin - eliminoida. Näin parannat mahdollisuuttasi voittaa, kunnes se juurtuu osaksi päivittäistä rytmiäsi.

Ja nyt eletään hyvin kriittistä aikaa ystävä. Wall Street Journalin tekemän tutkimuksen mukaan 88% epäonnistuu uudenvuodenlupauksissaan, joista 75% tammikuun loppuun mennessä. Ja jos ei halua liittyä tuohon joukkoon kannattaa itseään valmistaa koettelemuksia varten. Muista mitään hyvää ei saa ilmaiseksi. Muutos ei myöskään tapahdu vain toivomalla sitä. 



Olet pitkään halunnut muutosta, nyt olet päättänyt aloittaa, mutta miten olet valmistautunut? Miten olet ajatellut onnistuvasi? Miten vältät kiusaukset ja miten kohtaat ne kun et voi välttää? Tässä muutama vinkki miten voit eliminoida mahdollisuuksia epäonnistua:

1. Kellokuri ja tilivelvollisuus

Onko sinulla jokin asia minkä tietoisella tasolla todella haluat tapahtuvan? Tuntuuko sinusta, että jotain tulee aina esteeksi tai se ei vain ”tapahdu”? Laita se kalenteriin. Tämä voi olla vaikka ystävän kohtaaminen. Lopeta se ”Hei laitetaan viestiä!” ja sovi päivä ja kellonaika. Tee myös itsesi kanssa sopimuksia ajankäytöstä. Pidä niistä kiinni. Yhdeksältä laitat puhelimen pois. Nouset sängystä seitsemältä. Lähdet salille kello 16:00. Kerro tekemistäsi lupauksista ystävälle, joka todella toivoo sinun onnistuvan. Näin voit jakaa onnistumisia jonkun kanssa ja iloita kehityksestä! Ja joudut myös kertomaan selityksesi jollekkin toiselle, mikäli alat luistaa lupauksistasi. 

2. Poista huono vaihtoehto saatavilta – ja tee se nyt!

Ensimmäinen asia mitä sanon ihmiselle, joka pyytää apua ruokavalion kanssa on hyvin yksinkertainen. Siivoa jääkaappi. Heitä pois kaikki. Nyt heti. Jos olet päättänyt tehdä muutoksen niin tue sitä muutosta tässä hetkessä niin paljon kuin pystyt. Poista mahdollisuus sortua herkkuihin. Siivouksella on myös symbolinen vaikutus ottaa radikaali käytännönläheinen askel kohti muutosta. Tämä koskee myös puhelinta pöydällä, kun yrität keskittyä, askia tupakkaa, jonka ajattelit polttaa loppuun ennen kuin lopetat tai mitä tahansa huonoa tapaa tai tottumusta. Poista ne saatavilta heti, et tarvitse niitä enää ikinä, vai ajattelitko palata vanhaan tapaan joskus takaisin?

3. Laita resurssisi arvojesi mukaiseen järjestykseen

Kirjassamme ensimmäinen tehtävä mihin haastamme lukijamme on tehdä arvoharjoitus missä pohditaan itselle merkityksellisiä asioita ja arvioidaan, miten niille on varattu aikaa ja resursseja. Tehtävän tarkoitus pureutuu paljon syvemmälle kuin uudenvuodenlupauksiin, mutta ajatusmalli on sama. Itse esimerkiksi koen, että minulle itseni kehittäminen ja lukeminen ovat tärkeää. Mutta ajankäyttöni on estänyt minua lukemasta niin paljon kuin haluaisin. Ratkaisin ongelman aika yksinkertaisella tavalla. Poistin HBO Nordicin tilauksen ja otin tilalle äänikirja palvelun. Tadaa! Vapautui aikaa ja rahaa, jotka investoin uudelleen tavalla, joka on linjassa arvojen kanssa. Samalla poistin mahdollisuuden langeta vanhaan, koska sitä ei enää ole! Samassa rytäkässä väheni ruutuaika ennen nukkumaanmenoa, sillä tuo tunti ennen nukahtamista oli minulle tyypillisesti se hetki, kun oli aikaa katsella sarjoja ja elokuvia. Mieti minkä vähemmän arvokkaan asian kustannuksella jotain tärkeää jää tekemättä.

Elias Huhtinen

Lähteet:

https://www.wsj.com/articles/SB10001424052748703478704574612052322122442
Blame It on the Brain: The latest neuroscience research suggests spreading resolutions out over time is the best approach, Wall Street Journal, December 26, 2009